עורך דין חוזים בחיפה
קרדיט depositphotos

פרויקט של תמ"א 38/1 במסגרתו משפצים ומחזקים בניין מגורים קיים, מתפרס לרוב על פני תקופה של כשנה או שנתיים, במקרים מסוימים אפילו יותר מכך. במהלך תקופת זמן זו בעלי דירות רבים משכירים את הדירות לדיירים המעוניינים ומוכנים להתגורר בבניין אשר עובר שיפוץ מקיף. במידה וגם לכם ישנה דירה בבניין אשר עובר תמ"א 38, מה חשוב להכיר ולקחת בחשבון בכל הנוגע להשכרת הנכס?

להלן כמה צעדים בסיסיים שכדאי לבצע ונקודות שחשוב לקחת בחשבון כאשר מעוניינים להשכיר דירה בבניין אשר עובר תמ"א –

בירור מפורט של לוחות הזמנים – על מנת להשכיר נכס בבניין שעובר פרויקט תמ"א 38 יש לדעת כמובן את לוחות הזמנים המפורטים של הפרויקט – מתי כל שלב בו אמור להתחיל ולהסתיים, מתי הפרויקט כולו צפוי להסתיים (אז כבר נרצה להשכיר את הדירה שבבניין המשופץ לטווח ארוך, אולי בשכירות גבוהה יותר מאשר בעבר…), מה כולל כל שלב וכיוצ"ב. זאת מכיוון ששלבים שונים מתאפיינים בתנאים שונים – רעש ששורר בבניין, מצב הכניסה והלובי, עבודות אשר יוצרות לכלוך מסוגים שונים וכיוצ"ב. כדאי שתוכלו ליידע את הדיירים הפוטנציאליים בנוגע ללוח זמנים זה, מכיוון שמדובר במידע רלבנטי וחשוב ביותר עבור מי שעתיד להתגורר בחודשים הקרובים בבניין הנמצא בשיפוצים.

קביעת שכר הדירה – כמה שכירות גובים עבור דירה הנמצאת בבניין שעובר תמ"א? זה תלוי כמובן בפרטים השונים – פרטי הדירה ופרטי הפרויקט עצמו. האם פנים הדירה במצב טוב וחדש יחסית? האם הפרויקט הוא מקיף וכולל מפגעים רציניים ביותר (רעש, לכלוך וכיוצ"ב) או שמה אולי מדובר כבר בשלבים מתקדמים יחסית בהם אין יותר מדי שיבוש לאיכות החיים בבניין?

מומלץ כמובן שלא לנסות ולגבות שכר דירה מלא וגבוה עבור דירה הנמצאת בבניין שעובר שיפוץ. על פי רוב בעלי הדירות מקבלים בכל מקרה פיצוי מהיזם/קבלן המבצעים את הפרויקט עבור תקופת העבודות. במידה ומעוניינים גם להשכיר את הנכס בנוסף, ראוי לגבות שכר דירה מופחת באופן משמעותי, על מנת לפצות את הדיירים על הפגיעה המשמעותית באיכות החיים בבניין במהלך הפרויקט.

סיכום כתוב מלא ומפורט עם השוכרים – לאחר שביררתם מהם לוחות הזמנים של השיפוץ, מצאתם דיירים וקבעתם מה יהיה שכר הדירה, חשוב לסכם את הכל בכתב בצורה מפורטת וברורה. חשוב שבחוזה השכירות יפורט בנוגע לביצוע הפרויקט, שכר הדירה, לוחות הזמנים וכיוצ"ב, כך שיהיה ברור לכולם כי הבניין עובר שיפוץ מקיף לתקופה צפויה מסוימת וכי אלו הם תנאי השכירות. כך, הדיירים עצמם לא יהיו מופתעים ולא יבואו אליכם בטענות במידה והרעש של השיפוץ ומצב הבניין יפריעו להם בהמשך. בהסכם ביניכם לבין הדיירים ניתן גם לפרט כבר בנוגע להמשך מגורים בדירה לאחר סיום השיפוץ, ואף לקבוע מראש את התנאים ושכר הדירה. כך לא יהיו לאף צד אשליות בנוגע למה שצפוי לקרות כאשר יסתיים בפרויקט – האם הדיירים אמורים לעזוב או יכולים להישאר? מה יהיה גובה השכירות בבניין לאחר שהסתיים בו השיפוץ? וכו'.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here